Sticky

De nieuwe roamingafspraken vanaf 13 juni 2017. Wat verandert er voor jou?

Reputatie 4
Badge +1
  • Moderator
  • 1180 reacties
Ben je vaak op reis binnen de EU of heb je een vakantie gepland staan? Dan heb ik goed nieuws voor je! Het Europese hof heeft namelijk eerder dit jaar besloten dat roamingkosten binnen EU vanaf 13 Juni 2017 verleden tijd zijn. Dit betekent dat jij je Ben bundels kunt blijven gebruiken zoals jij dat gewend bent binnen Nederland, zonder extra kosten!

Wat verandert er?

Eigenlijk verandert er voor jou als Ben klant niet zo heel veel, behalve dat je geen extra kosten meer hoeft te betalen voor gebruik binnen de EU. Voor de rest blijft alles zoals het was.
Wel is het zo dat er vanaf 13 juni ook gebruik gemaakt kan worden van de MB Pauze en MB Extra bundels in de EU, voor als je iets te veel vakantiekiekjes hebt gedeeld met vrienden en familie. Je ontvangt de 80% en 100% notificatie via de sms zoals je dat gewend bent in Nederland.Zo voorkom je verrassingen. Mocht je toch buiten je bundel gaan dan gelden de Nederlandse buiten de bundel tarieven.

Gelden de nieuwe regels voor heel 'Zone 1'?

Niet heel Zone 1 doet mee met de nieuwe regels. Zoals gezegd verdwijnen de roamingtarieven alleen binnen de Europese Unie. Zwitserland valt niet onder de EU. Hier blijf je een toeslag van 6ct per minuut / MB betalen en 2ct per sms als je een sms bundel hebt toegevoegd aan je abonnement.
Er zal nu ook een nieuwe zone komen, voorheen had je zone 1 tot en met 4, hier wordt nu zone EU aan toegevoegd.
De landen die wel binnen de EU vallen een meegaan in de nieuwe wetgeving zijn:
Andorra, Azoren (Portugal), Balearen (Spanje), België, Bulgarije, Canarische Eilanden (SP), Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk, Franse Antillen, Frans-Guyana, Gibraltar, Griekenland, Groot-Brittannië, Guadeloupe, Guernsey (GB), Hongarije, Ierland, IJsland, Isle of Man (GB), Italië, Jersey (GB), Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madeira (PT), Malta, Martinique, Monaco, Noord-Ierland (GB), Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, La Réunion (FR), Roemenië, San Marino (IT), Sint-Barthelemy (Fr. Antillen), Slovenië, Slowakije, Spanje, Svalbard (NO), Tsjechië, Vaticaanstad (IT), Verenigd Koninkrijk, Zweden
De nieuwe roaming wetgeving geldt wel in Noorwegen en IJsland, deze landen vallen niet binnen de EU maar hier kun je ook zonder extra kosten je bundels gebruiken vanaf 13 Juni.

Zijn er uitzonderingen?

Ja, bij de nieuwe wetgeving komen ook uitzonderingen. Één daarvan is een onbeperkt internetbundel 'internet altijd '08'. Ben jij een van de bofkonten met nog een onbeperkt internetbundel? Houd dan rekening met de zogenaamde ‘fair use policy’: Klanten met het oude "Internet Onbeperkt 2008" prijsplan hebben binnen de EU (Zone 1) een limiet van 2500 MB per maand en betalen bij overschrijding 1ct per MB. Je hebt dus vanaf 13 juni met deze bundel onbeperkt internet binnen Nederland en krijgt hier ook nog eens 2500 MB bij die je kunt verbruiken in de gehele EU. De onbeperkt bellen/smsen bundel kan wel onbeperkt gebruik worden.
Een andere fair use policy die is opgelegd, is voor hoelang jij je simkaart buiten Nederland mag gebruiken. Dit is maximaal 4 aaneengesloten maanden. Ben je langer dan 4 maanden in het buitenland dan zal Ben wel roamingskosten in rekening brengen, dit is het tarief van Zone 1. Mijn advies is dan ook om een lokale simkaart aan te schaffen als je voor langere tijd in 1 land verblijft.

Kan ik nu ook zonder extra kosten vanuit Nederland naar het buitenland bellen?

Bellen vanuit Nederland naar het buitenland blijft geld kosten. Hoeveel dat precies is is afhankelijk naar welk land je belt of sms’t. Je kunt dit vinden op pagina 4 van de Ben tarievenlijst. Dit komt omdat je binnen Nederland gebruik maakt van het thuisnetwerk en dus niet roamen bent.

Moet ik hier zelf nog wat voor doen?

Zeker niet! Het afschaffen van de kosten geldt voor iedereen. Zowel voor bestaande, nieuwe en toekomstige klanten zijn roamingkosten binnen de EU verleden tijd. Je hoeft hier zelf niks voor in te stellen, aan te passen of te wijzigen. Het gaat allemaal vanzelf! Je kunt zorgeloos je bundels gebruiken tijdens je vakantie, reis of tripje.

Heb je nog andere vragen of aanvullingen op dit topic laat het dan weten, dan kan ik je vraag beantwoorden en het artikel aanvullen.

21 reacties

Reputatie 1
Ik ontving een e-mailbericht met de mededeling dat bellen, gebeld worden en internetgebruik binnen de EU per 13 juni a.s. vanuit de bundel gratis is.
Ik keek voor de vorm nog even op Frankrijk en zag dat er per minuut/MB/bericht een toeslag in rekening wordt gebracht van € 0,06 per minuut/MB/bericht.
Ik vind dat niet hetzelfde als gratis. Of begrijp ik iets verkeerd?
Dat vroeg ik me dus ook af. Kom steeds die 6 cent weer tegen. Is het nu gratis of niet.
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Anky en Jolanda! Ik snap de verwarring, de wijzigingen gaan pas op 13 juni in, omdat het nog geen 13 juni is maar er wel Ben klanten in het buitenland zijn op dit moment worden op dit moment nog de huidige tarieven getoond ;)
Hallo Ben,

Zit nu in Italië en het is 13 juni!
Toch volgens de app zie ik nog kosten buiten mij bundel en er gaan mb's af van bundel :?
Nog een foutje in app?
Reputatie 1
Hoi, getracht in een ander topic al een antwoord te krijgen maar deze is als 'beantwoord'gemarkeerd met een verwijzing naar dit topic. Hoe zit het met de EU roaming bundel van de sim-only die op dit moment wordt verkocht als 2,5GB (tijdelijk 5GB). Mag ik deze 5GB roamen of niet?
Wat gebeurt er met de belkosten wanneer ik vanuit Nederland naar een familielid bel die met zijn mobiele telefoon op vakantie is binnen de EU?
Reputatie 5
Badge +1
sjaddoe schreef:

Hallo Ben,

Toch volgens de app zie ik nog kosten buiten mij bundel en er gaan mb's af van bundel :?
Nog een foutje in app?

Hoi Sjaddoe, bedankt voor je bericht. Voor meer informatie over deze storing raad ik je aan dit topic na te lezen.

Spacecowboy schreef:

Hoi, getracht in een ander topic al een antwoord te krijgen maar deze is als 'beantwoord'gemarkeerd met een verwijzing naar dit topic. Hoe zit het met de EU roaming bundel van de sim-only die op dit moment wordt verkocht als 2,5GB (tijdelijk 5GB). Mag ik deze 5GB roamen of niet?

Hoi Spacecowboy, met de bundel van 5000 MB kun je deze ook volledig gebruiken binnen de EU.

willem14 schreef:

Wat gebeurt er met de belkosten wanneer ik vanuit Nederland naar een familielid bel die met zijn mobiele telefoon op vakantie is binnen de EU?

Hoi Willem, als je vanaf Nederland naar een ander land belt worden hier nog steeds de kosten van 0,51 euro per minuut in rekening gebracht.

Groetjes, Jolijn
willem14 schreef:

[quote=Jolijn]
sjaddoe schreef:

Hallo Ben,

Nog een foutje in app?

Hoi Sjaddoe, bedankt voor je bericht. Voor meer informatie over deze storing raad ik je aan dit topic na te lezen.

Spacecowboy schreef:

Hoi Spacecowboy, met de bundel van 5000 MB kun je deze ook volledig gebruiken binnen de EU.

Jolijn schreef:

sjaddoe schreef:

Hallo Ben,

Nog een foutje in app?

Spacecowboy schreef:

willem14 schreef:

Hoi Willem, als je vanaf Nederland naar een ander land belt worden hier nog steeds de kosten van 0,51 euro per minuut in rekening gebracht.

Groetjes, Jolijn

Volgens mij betaalde je vroeger de kosten van bellen binnen Nederland omdat je niet wist of degene die je belde in het buitenland was. Dus volgens mij klopt het niet wat je hier zegt.

Willem
Reputatie 1
Hallo Roxanne,
Het is inmiddels 15 juni en het probleem blijkt opgelost.
Met dank en groet,
AnkyV
Even een vraagje n.a.v. "Wat gebeurt er met de belkosten wanneer ik vanuit Nederland naar een familielid bel die met zijn mobiele telefoon op vakantie is binnen de EU?
Hoi Willem, als je vanaf Nederland naar een ander land belt worden hier nog steeds de kosten van 0,51 euro per minuut in rekening gebracht."
Als ik het goed begrijp heb je dus niets aan je belbundel van je abonnement, er is wat dat betreft niets veranderd en het geldt dus alleen maar als je internet gebruikt met je telefoon. Maar hoe zit het dan als je met een Nederlandse telefoon(nummer) naar een Nederlandse telefoon(nummer) belt vanuit het buitenland, of omgekeerd met een Nederlandse telefoon(nummer) vanuit het buitenland naar een Nederlandse telefoon(nummer)?
Reputatie 1
Je mag binnen de EU bellen, sms-en en internetten vanuit je bundel. Als jij dus in de EU bent mag je uit je bundel wel naar iemand bellen in NL op een NL nummer, lijkt mij, zonder dat je extra kosten hebt. Het is juist andersom (iemand belt jou vanuit NL) dat er nog dikke kosten in rekening worden gebracht.

Edit: het is dus goedkoper om het gesprek niet aan te nemen en terug te bellen!
Reputatie 4
Badge +1
willem14 schreef:

jongcm1 schreef:

Even een vraagje n.a.v. "Wat gebeurt er met de belkosten wanneer ik vanuit Nederland naar een familielid bel die met zijn mobiele telefoon op vakantie is binnen de EU?
Hoi Willem, als je vanaf Nederland naar een ander land belt worden hier nog steeds de kosten van 0,51 euro per minuut in rekening gebracht."
Als ik het goed begrijp heb je dus niets aan je belbundel van je abonnement, er is wat dat betreft niets veranderd en het geldt dus alleen maar als je internet gebruikt met je telefoon. Maar hoe zit het dan als je met een Nederlandse telefoon(nummer) naar een Nederlandse telefoon(nummer) belt vanuit het buitenland, of omgekeerd met een Nederlandse telefoon(nummer) vanuit het buitenland naar een Nederlandse telefoon(nummer)?

Hoi Willem en jongcm1! Het bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer blijft geld kosten. Maaaar als jij naar een Nederlands nummer in het buitenland belt betaal je niet extra voor, je betaald dan tot aan de grens en dit zijn je regulieren belminuten omdat, inderdaad, jij niet kunt 'ruiken' of de andere persoon zich in het buitenland bevindt.
Ha Ben

Ik ben 1 van die gelukkige
Ha Ben
Ik ben 1 van die gelukkige onbeperkt internet 2008 mensen. Maar in de EU geldt dan nu een fair use limiet van 2500 Mb. Waar in mijnBen kan ik dat verbruik volgen? In mijn Belstatus staat nu Databundel niet actief. Dat schiet dus niet op.
Groet uit Italie
Ruurd
Reputatie 6
Badge +1
vanderzee schreef:

Ha Ben
Ik ben 1 van die gelukkige onbeperkt internet 2008 mensen. Maar in de EU geldt dan nu een fair use limiet van 2500 Mb. Waar in mijnBen kan ik dat verbruik volgen? In mijn Belstatus staat nu Databundel niet actief. Dat schiet dus niet op.
Groet uit Italie
Ruurd

Hoi Ruurd, heb je een fijne tijd in Italië? :) Eens, het is niet handig dat jij op de Ik Ben pagina of app niet kunt zien wat je hebt verbruikt aan MB's. Intern zijn wij aan het kijken of de mogelijkheid er is om de data weer zichtbaar te krijgen. Om bij de houden wat jij verbruikt aan data kun je de My Data Manager app downloaden. Het advies is wel om dit op WiFi te doen in het buitenland, dat scheelt weer MB's die je dan weer kunt gebruiken om foto's heen en weer te sturen bijvoorbeeld.
Beste ben.nl,

Ik lees: "Niet heel Zone 1 doet mee met de nieuwe regels. Zoals gezegd verdwijnen de roamingtarieven alleen binnen de Europese Unie. Zwitserland valt niet onder de EU. Hier blijf je een toeslag van 6ct per minuut / MB betalen en 2ct per sms als je een sms bundel hebt toegevoegd aan je abonnement."

Dat is wel heel jammer! Veel andere aanbieders besluiten Zwitserland gewoon tot de EU zone te rekenen! Voor mij is dit een reden om het abonnement bij ben op te zeggen op termijn. Ik vraag jullie nog eens goed te bekijken of het nodig is voor dit land nog een tarief te rekenen... anderen kunnen ondanks dat Zwitserland niet mee doet toch de roaming kosten laten vervallen / voor eigen rekening nemen.

Simyo, hollandsenieuwe, tele2 en simpel maken iig de keuze niet om toch nog extra kosten voor de klant in rekening te brengen!
Hallo Ben,
Ik vraag me af of de regels van de 'fair use policy'wettelijk zijn vastgelegd of door jou Ben zijn bepaald? Dit omdat ik het vreemd (niet fijn) vind dat ik met onbeperkt 2008 internet veel minder MB in de EU kan gebruiken dan de mensen met een kleinere databundel. Ik begrijp heel goed dat het niet onbeperkt is in de EU hoor. Maar ik ben deze maand bijna de hele maand in het buitenland en dan kan ik dus maar 2500 MB zonder extra kosten gebruiken, terwijl ik meer betaal per maand dan bijvoorbeeld de bundel die nu 5000 MB is... Hopelijk kan hier nog iets aan gedaan worden. Groeten, Sabrina
Reputatie 4
Badge +1
theeditcenter schreef:

Beste ben.nl,

Ik lees: "Niet heel Zone 1 doet mee met de nieuwe regels. Zoals gezegd verdwijnen de roamingtarieven alleen binnen de Europese Unie. Zwitserland valt niet onder de EU. Hier blijf je een toeslag van 6ct per minuut / MB betalen en 2ct per sms als je een sms bundel hebt toegevoegd aan je abonnement."

Dat is wel heel jammer! Veel andere aanbieders besluiten Zwitserland gewoon tot de EU zone te rekenen! Voor mij is dit een reden om het abonnement bij ben op te zeggen op termijn. Ik vraag jullie nog eens goed te bekijken of het nodig is voor dit land nog een tarief te rekenen... anderen kunnen ondanks dat Zwitserland niet mee doet toch de roaming kosten laten vervallen / voor eigen rekening nemen.

Simyo, hollandsenieuwe, tele2 en simpel maken iig de keuze niet om toch nog extra kosten voor de klant in rekening te brengen!

Hoi theeditcenter, ik snap dat je er van baalt dat Zwitserland niet meedoen met de nieuwe roaming afspraken als daar een tripje naartoe gepland hebt staan. Omdat Ben een budget aanbieder is en de focus niet legt op het gebruik in het buitenland zullen ze de raominkosten binnen Zwitserland niet voor eigen rekening nemen.

Sabrina schreef:

Hallo Ben,
Ik vraag me af of de regels van de 'fair use policy'wettelijk zijn vastgelegd of door jou Ben zijn bepaald? Dit omdat ik het vreemd (niet fijn) vind dat ik met onbeperkt 2008 internet veel minder MB in de EU kan gebruiken dan de mensen met een kleinere databundel. Ik begrijp heel goed dat het niet onbeperkt is in de EU hoor. Maar ik ben deze maand bijna de hele maand in het buitenland en dan kan ik dus maar 2500 MB zonder extra kosten gebruiken, terwijl ik meer betaal per maand dan bijvoorbeeld de bundel die nu 5000 MB is... Hopelijk kan hier nog iets aan gedaan worden. Groeten, Sabrina

Hoi Sabrina, de Fair use policy's zijn vast gesteld door het Europese Hof zoals ook staat uitgelegt in de topic. Zij hebben bepaald dat de hoeveelheid MB die jij kan gebruiken met een onbperkt bundel evenredig moet zijn aan de prijs die je voor de bundel betaald. Omdat jij slechts €10 per maand betaald voor je bundel is de uiteindelijke bereking op 2500MB gekomen, eigenlijk viel het iets lager uit maar Ben heeft dit naar boven afgerond. Om klanten met een onbeperkt data bundel tegemoet te komen is het verbuik buiten de bundel slechts 1 cent per MB. Bij andere klanten is dit het tarief wat je in Nederland betaald.
Roxanne schreef:

Hoi theeditcenter, ik snap dat je er van baalt dat Zwitserland niet meedoen met de nieuwe roaming afspraken als daar een tripje naartoe gepland hebt staan. Omdat Ben een budget aanbieder is en de focus niet legt op het gebruik in het buitenland zullen ze de raominkosten binnen Zwitserland niet voor eigen rekening nemen.

Het lijkt mij een beslissing van T-Mobile. KPN en Telfort bieden free-roaming in Zwitserland ook (met Telfort duidelijk als budget aanbieder van KPN), maar T-Mobile maakt niet mee.

Misschien gaat het vlug anders zijn :)
Voor de duidelijkheid:

Stel ik ben in Spanje op vakantie (met een Nederlands mobiele nummer) en ik bel mijn vriendin die ook in Spanje op vakantie is (en ook een Nederlands mobiele nummer heeft). Maakt een van ons twee dan extra kosten (buiten de bundel), of gaat dit alles via de BEN bundel?
Reputatie 6
Badge +1
Lisa schreef:

Voor de duidelijkheid:

Stel ik ben in Spanje op vakantie (met een Nederlands mobiele nummer) en ik bel mijn vriendin die ook in Spanje op vakantie is (en ook een Nederlands mobiele nummer heeft). Maakt een van ons twee dan extra kosten (buiten de bundel), of gaat dit alles via de BEN bundel?

Hoi Lisa, als jij in Spanje zit en je vriendin ook, dan zal dit worden gezien als roaming. Je zal hiervoor niet betalen, mits je buiten je bundel komt.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)